Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Δίκτυο Βοιωτών. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Δίκτυο Βοιωτών. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

24 Ιανουαρίου, 2026

Κανένα νέο έργο ΑΠΕ σε Βοιωτία και Στερεά Συνάντηση συντονισμού: Αλίαρτος 8/2/2026

ΚΑΝΕΝΑ ΝΕΟ ΕΡΓΟ ΑΠΕ ΣΕ ΒΟΙΩΤΙΑ ΚΑΙ ΣΤΕΡΕΑ

Κάλεσμα σε συνάντηση συντονισμού
φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών του ν. Βοιωτίας

Το 2025 ήταν μια χρονιά, στη διάρκεια της οποίας εντάθηκαν οι ενεργειακές δραστηριότητες στο νομό Βοιωτίας. Ζήσαμε και ζούμε μια, τεράστιας έκτασης, περιβαλλοντική και κοινωνική «βλάβη», που συντελείται ύπουλα, αλλά και συστηματικά, εδώ και μια εικοσαετία σχεδόν και η οποία έχει μετατρέψει τη Βοιωτία σε ένα νέο τεράστιο ενεργειακό κέντρο της χώρας. Αυτή η «μετάλλαξη» του τόπου μας δε γίνεται τυχαία. Είναι κοινός τόπος ότι έχουμε να κάνουμε με συνειδητές πολιτικές επιλογές και με απροκάλυπτη εξυπηρέτηση μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, που υποστηρίζονται παντοειδώς (με καταστρατήγηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, με δικαστικές αποφάσεις, με παρεμβάσεις του πολιτικού προσωπικού, με παραπλάνηση των πολιτών, με εξαγορά συνειδήσεων κ.λπ.).

Το 2025, όμως, ήταν και μια περίοδος, κατά την οποία εκδηλώθηκε ένα νέο «κύμα» αντιδράσεων και αντιστάσεων, στις τοπικές μας κοινωνίες. Από τις Ερυθρές και την πόλη της Θήβας, μέχρι και τα άλλα χωριά του Δήμου, από την Αλίαρτο, μέχρι και άλλες περιοχές του νομού, πλήθος συνελεύσεων, εκδηλώσεων, παρεμβάσεων και κινητοποιήσεων πραγματοποιήθηκε. Λίγες μέρες πριν, την Κυριακή 18/1/2026, οι ανοιχτές συνελεύσεις των κατοίκων στην Αγία Άννα και το Νεοχώρι, έδειξαν ότι αυτή η κινητικότητα θα γίνει πολύ μεγαλύτερη μέσα στο 2026, και θα είναι πολύ πιο στοχευμένη.

Είναι η στιγμή, που ένα παλιότερο αίτημα των συλλογικοτήτων μας έχει γίνει υπερώριμο και μπορεί να γίνει ο συνεκτικός ιστός όλων των επιμέρους αγώνων που δίνονται και θα δοθούν. Το αίτημα αυτό δεν είναι άλλο, από  την απαγόρευση υλοποίησης νέων έργων ΑΠΕ, συμπεριλαμβανομένων των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και των έργων διασύνδεσης σε υποσταθμούς, στα όρια της περιφέρειας Στερεάς, σε οποιοδήποτε στάδιο της αδειοδοτικής διαδικασίας κι αν βρίσκονται, με ειδική νομοθετική ρύθμιση, κατά το πρότυπο της ρύθμισης για τα «απάτητα» βουνά.

Το γεγονός ότι ο Δήμος Λιβαδειάς έχει υιοθετήσει αυτό το αίτημα και έχει αναλάβει πρωτοβουλία, ώστε να γίνει καθολικό αίτημα, στο επίπεδο της περιφέρειας Στερεάς, δημιουργεί πρόσθετες προϋποθέσεις προκειμένου να υλοποιηθεί, προτού η μανία των εργολάβων καταστρέψει ότι έχει απομείνει άθικτο.

Σε αυτή τη συγκυρία, μια σειρά από συλλογικότητες και επιτροπές κατοίκων του νομού Βοιωτίας παίρνουμε την πρωτοβουλία να καλέσουμε σε μια συνάντηση φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών του νομού Βοιωτίας, που θα έχει σαν βασικό αντικείμενο το συντονισμό επιδιώξεων και δράσεων, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των συνεπειών των ενεργειακών δραστηριοτήτων.

Συνάντηση συντονισμού 
φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών του ν. Βοιωτίας
Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2026, 11:00 π.μ.
Αλίαρτος, στο συνεδριακό κέντρο (κεντρική πλατεία)

 24.1.2026

 ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ Ν. ΒΟΙΩΤΙΑΣ

04 Μαρτίου, 2023

Να διασώσουμε το Σταμάλιo - Λυκομούζι

Μια από τις πιο όμορφες περιοχές των βόρειων ακτών του Κορινθιακού αντιμετωπίζει ΑΜΕΣΟ ΚΙΝΔΥΝΟ πλήρους κατάληψης από ένα διπλό αιολικό έργο, στις θέσεις «Σταμάλιος» και «Λυκομούζι», που περιλαμβάνει 18 γιγαντιαίες ανεμογεννήτριες των 5,8 - 6,3 MW. Πρόκειται για μια στενή χερσόνησο, στα νότια παράλια της Βοιωτίας, που περιβάλλει το φυσικό λιμάνι στο Βαθύ και το χωρίζει από τον όρμο και τον οικισμό στο Σαράντι. Στην ουσία, είναι μια «νησίδα», εντός του Κορινθιακού κόλπου, ο οποίος είναι ενταγμένος στο Δίκτυο NATURA 2000 και στις περιοχές ΙΜΜΑ (σημαντικές περιοχές για τα θαλάσσια θηλαστικά) και είναι χαρακτηρισμένος ως Ειδική Ζώνη Διατήρησης.

Η περιοχή έχει στοχοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, ενώ το συγκεκριμένο έργο -προτού πάρει τη σημερινή του μορφή- έχει περάσει από μια πολυδαίδαλη διαδικασία μεταβίβασης αδειών παραγωγής και αλλαγών του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, συνένωσης επί μέρους έργων, μετακίνησης των ορίων του έργου, αλλαγής μεγέθους και αναχωροθέτησης ανεμογεννητριών κ.λπ., με την αμέριστη υποστήριξη της ΡΑΕ. Όλο αυτό το σκηνικό επιβεβαιώνει τον ασύδοτο και αδιαφανή τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αιολική βιομηχανία και ο οποίος έχει γίνει, ήδη, καθεστώς.

Την περίοδο αυτή, βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, με το σχετικό φάκελο να έχει αναρτηθεί στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ), στη θέση: https://eprm.ypen.gr/src/App/w1/1523.

Το Δίκτυο Βοιωτών και η Επιτροπή πολιτών Χωστίων - Σαράντι έχουμε υποβάλλει και δημοσιοποιούμε αναλυτική παρέμβαση - κριτική στη ΜΠΕ, το πλήρες κείμενο της οποίας είναι αναρτημένο εδώ (σε pdf) και εδώ (σε word).

Καλούμε τις τοπικές αρχές, το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Θήβας και την επιτροπή περιβάλλοντος και ανάπτυξης της περιφέρειας Στερεάς να γνωμοδοτήσουν αρνητικά στην ΜΠΕ και να υποστηρίξουν το αίτημα για οριστική ακύρωση του συγκεκριμένου έργου.

Καλούμε, επίσης, φορείς, συλλογικότητες και πολίτες της Βοιωτίας -και όχι μόνο- να πολλαπλασιάσουν την πίεση, υποβάλλοντας τις δικές τους προτάσεις, 

- είτε στέλνοντας mail στην επιτροπή περιβάλλοντος της περιφέρειας (epitrop_perival@pste.gov.gr),

- είτε καταχωρώντας τις στον ειδικό χώρο διαβούλευσης του ΗΠΜ (https://eprm.ypen.gr/src/App/w1/1523).

12 Σεπτεμβρίου, 2022

Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς άδεια παραγωγής σε ισχύ!

Μέχρι και τον Ιούνιο του 2022, η ΡΑΕ είχε εκδώσει 289 άδειες παραγωγής έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και 48 άδειες παραγωγής που συνδύαζαν ΑΠΕ και αποθήκευση ηλ. ενέργειας. Σε εκκρεμότητα βρίσκονταν 92, ακόμη, αιτήσεις για έκδοση αδειών αποθήκευσης. Η αδειοδότηση από τη ΡΑΕ γίνονταν με βάση τον Κανονισμό Αδειών Παραγωγής και Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας του 2000 (ΦΕΚ Β ́ 1498/08.12.2000), χωρίς όμως ουσιαστική ρύθμιση του καθεστώτος, που θα έπρεπε να διέπει αυτά τα έργα.

Δημιουργήθηκε έτσι μια χαώδης κατάσταση, η οποία οδήγησε ομάδα εργασίας του ΥΠΕΝ (ΟΔΕ) να αναφέρει τα εξής, σε έκθεσή της που δημοσιοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2021: «Η ανάπτυξη αποθηκευτικών πόρων και εφαρμογών προϋποθέτει την τακτοποίηση των ζητημάτων αδειοδότησής τους, την ευχέρεια πρόσβασης στα δίκτυα, την αποτελεσματική δραστηριοποίησή τους στις αγορές και πιθανόν την ύπαρξη μηχανισμών ενίσχυσης που θα καλύπτουν το χρηματοδοτικό κενό των έργων. Και στα τέσσερα αυτά επίπεδα, το θεσμικό και ρυθμιστικό πλαίσιο της χώρας είτε παρουσιάζει σημαντικά κενά, είτε δεν υφίσταται.» (παρ.1.5 της έκθεσης).

Ακολούθησε ο ν. 4920/2022 (ΦΕΚ Α 74), στα άρθρα 225 και 227 του οποίου υπήρχαν ορισμένες ρυθμίσεις για τα έργα αποθήκευσης και στη συνέχεια ο ν. 4951/2022 (ΦΕΚ Α 129) «Εκσυγχρονισμός της αδειοδοτικής διαδικασίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας - Β’ φάση, Αδειοδότηση παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, πλαίσιο ανάπτυξης Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών και ειδικότερες διατάξεις για την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος». Το ΜΕΡΟΣ Γ΄ του ν. 4951/2022 αναφέρεται αποκλειστικά στα θέματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι τίθενται σε εκκρεμότητα οι άδειες παραγωγής έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, που είχαν εκδοθεί μέχρι τη ψήφιση του νόμου, ενώ δόθηκε ένα χρονικό περιθώριο 3 μηνών (σημ.: ορίστηκε από τη ΡΑΕ για 19/10/2022), ώστε να υποβληθούν εκ νέου οι φάκελοι των ενδιαφερομένων να αποκτήσουν επικαιροποιημένη άδεια παραγωγής και να δημιουργηθεί ένα νέο μητρώο των κατόχων τους. Με άλλα λόγια, αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει καμία εταιρεία ή φορέας που να κατέχει άδεια παραγωγής έργου αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, σε ισχύ.

Και ενώ αυτό είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο -είτε μας αρέσει, είτε δεν μας αρέσει- παρακολουθούμε περιπτώσεις, στις οποίες έχουν ξεκινήσει διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, παρά το γεγονός ότι δεν ικανοποιούνται οι προβλέψεις της νομοθεσίας:
· «Η δραστηριότητα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας επιτρέπεται σε όσους έχει χορηγηθεί άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ή έχουν νομίμως εξαιρεθεί» (ν. 4001/2011, άρθρο 132, παρ. 1)
· «Η χορήγηση άδειας παραγωγής αποτελεί προϋπόθεση της υποβολής αιτήματος για τη χορήγηση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ)» (ν. 3468/2006, άρθρο 3, παρ. 8).


Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το έργο αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, στη θέση «Λικέρι» της Θίσβης Βοιωτίας, σε απόσταση αναπνοής από τη μονάδα φυσικού αερίου της ELPEDISON και την ιδιωτική βιομηχανική περιοχή του ομίλου Στασινόπουλου (ΣΩΛΗΝΟΥΡΓΕΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ, ΕΛΒΑΛ, ΧΑΛΚΟΡ κ.λπ), που έχει λάβει άδεια παραγωγής για μια δεύτερη μονάδα φυσικού αερίου, ισχύος 566 MW. Φορέας του έργου είναι η εταιρεία HELIOTHEMA ENERGY SINGLE MEMBER S.A., η οποία έχει υποβάλλει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), προκειμένου να λάβει περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου αποθήκευσης. Το έργο περιλαμβάνεται στον πίνακα 1 (153ο, στη σειρά) της από 3.8.2022 ανακοίνωσης της ΡΑΕ, που καλεί τους κατόχους αδειών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας να συμπληρώσουν τους φακέλους τους, προκειμένου να επαναξιολογηθούν οι άδειές τους.

Παρά τα όσα προαναφέραμε, η αδειοδοτούσα αρχή (Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Στερεάς Ελλάδας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς) έχει θέσει αυθαίρετα σε δημόσια διαβούλευση τη συγκεκριμένη ΜΠΕ. Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) και στη ΜΠΕ γίνεται λόγος για ισχύ 200 MW και όχι για 144 MW, που δηλώνεται στα έγγραφα με τα οποία ανακοινώθηκε η έναρξη της διαβούλευσης. Σημειώνουμε, επιπρόσθετα, ότι η άδεια παραγωγής που έχει λάβει η εταιρεία είναι για 250 MW και ότι έχει υποβληθεί αίτηση, στις 28/3/2022, για τροποποίησή της σε 200 MW, κάτι που δεν έχει γίνει, καθώς μεσολάβησαν οι νομοθετικές ρυθμίσεις που προαναφέρθηκαν.

Για τους παραπάνω λόγους, το Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό «παροξυσμό» θεωρεί ότι η διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης είναι μη νόμιμη, απαιτεί να διακοπεί άμεσα και θα κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση για να γίνει πράξη.

12.9.2022

ΔΙΚΤΥΟ ΒΟΙΩΤΩΝ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ «ΠΑΡΟΞΥΣΜΟ»
viotia-sos.blogspot.com - viotiasos@gmail.com - f/b: Δίκτυο Βοιωτών


Η ευρύτερη περιοχή κατακλυσμένη από αιολικά και φωτοβολταϊκά έργα
(απόσπασμα από το Γεωπληροφοριακό χάρτη της ΡΑΕ)

07 Ιουλίου, 2022

Ελικώνας - Αρβανίτσα: το παρόν κατεδαφίζεται

Με αφορμή τις μουσικές εκδηλώσεις του φεστιβάλ Αρβανίτσας (15-17 Ιουλίου), το Δίκτυο Βοιωτών δημοσιοποίησε ενημερωτικό κείμενο, στο οποίο περιγράφεται με γλαφυρό τρόπο το τοπίο του άμεσου μέλλοντος της ευρύτερης περιοχής της Αρβανίτσας. Για την ακρίβεια, ότι θα έχει απομείνει από το τοπίο, στο βαθμό που θα ολοκληρωθούν όσα περιλαμβάνει η ενεργειακή «λαίλαπα», που σαρώνει τον Ελικώνα και τη Βοιωτία, γενικότερα.



Ιδιαίτερους αποδέκτες έχει το κείμενο τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο φεστιβάλ, αλλά και τις χιλιάδες των επισκεπτών που συγκεντρώνονται για να τους παρακολουθήσουν, καθώς η πρόσκαιρη ευωχία των ημερών του φεστιβάλ δεν μπορεί -και δεν πρέπει- να παραγνωρίζει το δυστοπικό μέλλον. Ένα μέλλον στο οποίο δύσκολα θα βρίσκει θέση η καλλιτεχνική δημιουργία και η ικανοποίηση των περιβαλλοντικών αναγκών, αλλά και οι ήπιες οικονομικές δραστηριότητες, οι μόνες βιώσιμες σε μεσομακροπρόθεσμη βάση.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο, το οποίο μπορείτε να «κατεβάσετε» και από εδώ.

15 Μαΐου, 2022

Να μην αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά το αιολικό στο «Λυκόκαστρο»

Στις 11/5, ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) μιας πολύ μεγάλης αιολικής εγκατάστασης, στη θέση «Λυκόκαστρο» του κεντρικού Ελικώνα, με 11 θηριώδεις ανεμογεννήτριες των 5,5 MW η καθεμία, με ύψος πυλώνα 101 μέτρα και διάμετρο φτερωτής 79 μέτρα, δηλαδή με συνολικό ύψος 180 μέτρα. Στην εγκατάσταση περιλαμβάνονται, επίσης, τα συνοδά έργα οδοποιίας και διασύνδεσης με ένα υποσταθμό, που βρίσκεται 16 χιλιόμετρα μακριά, στη θέση «Χούνη», μεταξύ Αγίας Άννας και Ευαγγελίστριας. Η θέση «Λυκόκαστρο» βρίσκεται μεταξύ Αρβανίτσας και Κυριακίου, στα αριστερά του αντίστοιχου δρόμου και ακριβώς απέναντι από την άλλη μεγάλη αιολική εγκατάσταση στη θέση «Μεγάλη Λούτσα», για την  έχει εκδοθεί απόφαση εγκατάστασης (δείτε τις απεικονίσεις). 

Το Δίκτυο Βοιωτών κατέθεσε αναλυτική παρέμβαση στη δημόσια διαβούλευση, στην οποία αναφέρει ότι: «Το συγκεκριμένο έργο δεν αποτελεί μια μεμονωμένη εγκατάσταση, αλλά μία από τις ακραίες εκδοχές μιας εκτεταμένης ενεργειακής δραστηριότητας, που περιλαμβάνει απίστευτα μεγάλο αριθμό αιολικών και φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων, που καταλαμβάνει ολόκληρη την οροσειρά του Ελικώνα και, ιδιαίτερα, το κεντρικό του τμήμα, όπου δεσπόζει η κορυφή της Παλιοβούνας, σε υψόμετρο 1.748 μ.». 

Θεωρεί, επίσης ότι: «Η υπό διαβούλευση ΜΠΕ χαρακτηρίζεται από σοβαρότατες παραλείψεις, από ανεπάρκειες και πλημμέλειες στην παρουσίαση των δεδομένων και από ανυπόστατους ισχυρισμούς -στο τεχνικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό πεδίο-, που μας οδηγούν στην πρόταση για την καθολική απόρριψή της και, γενικότερα, για την οριστική ακύρωση κάθε προσπάθειας υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου».

Το πλήρες κείμενο της παρέμβασης είναι αναρτημένο εδώ.

Για τη συγκεκριμένη εγκατάσταση το δημοτικό συμβούλιο Λιβαδειάς γνωμοδότησε αρνητικά, στις 4/5/2022. Απαιτούμε και αναμένουμε αντίστοιχη γνωμοδότηση από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Στερεάς και, φυσικά, αρνητική απόφαση από την αδειοδοτούσα αρχή, τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ.

12 Απριλίου, 2022

Σε νέες περιπέτειες ο κεντρικός Ελικώνας

Πολίτες και περιβάλλον πληρώνουν το «μάρμαρο» της «ενεργειακής κρίσης»

Εδώ και δύο χρόνια περίπου, πολύ πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχει ξεκινήσει μια κατακόρυφη άνοδος στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας και στα περισσότερα καύσιμα προϊόντα. Κι ενώ οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος έχουν γονατίσει τα νοικοκυριά,  στα χωριά μας προσπαθούν να μας ρίξουν «στάχτη στα μάτια» μοιράζοντας το «φιλοδώρημα» της τελευταίας πενταετίας (2015-2019), δηλαδή ένα απειροελάχιστο μέρος από το τζίρο της βιομηχανίας των αιολικών και φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων, που σαρώνουν την περιοχή μας, από τα παράλια μέχρι τις ψηλότερες κορυφές των βουνών.


Το κράτος και οι εταιρείες νομίζουν ότι μπορούν να κρύψουν αυτό που καταλαβαίνουν και τα μικρά παιδιά: ότι η πολιτική που ακολουθήθηκε στον τομέα της ενέργειας ήταν -πέρα από αντιπεριβαλλοντική και αντικοινωνική- τελείως λαθεμένη και αναποτελεσματική. Υποσχέθηκαν ότι θα έχουμε πολύ και φτηνό ηλεκτρικό ρεύμα, αν αφήσουμε τις εταιρείες να αλωνίζουν ασύδοτα, αν προσθέσουμε πολλές ακόμα μονάδες φυσικού αερίου και αν γεμίσουμε όλον τον τόπο (βουνά, λαγκάδια, δασικές εκτάσεις, βοσκοτόπια και χωράφια) με ανεμογεννήτριες - τέρατα και με φωτοβολταϊκά, που αν τα βάλουμε δίπλα - δίπλα θα συναγωνιστούν σε έκταση ολόκληρο κάμπο. Αποδείχτηκαν όλα ψέματα.

Κι όμως, αντί να αναθεωρήσουν την πολιτική τους, συνεχίζουν στα παλιά και -σε ορισμένες περιπτώσεις- ακόμη πιο επικίνδυνα μονοπάτια: ενώ παίρνουν πίσω την επιλογή τους να περιορίσουν βίαια και απρογραμμάτιστα το λιγνίτη, δίνουν νέες άδειες για ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά και, ταυτόχρονα, ξαναβγάζουν από το χρονοντούλαπο τα μεγάλα υδροηλεκτρικά, τις εξορύξεις υδρογονανθράκων, ακόμη και την πυρηνική ενέργεια!!!

14 Φεβρουαρίου, 2022

Πεζοπορία ενημέρωσης και διαμαρτυρίας στην Κοιλάδα των Μουσών, Κυριακή, 20 Φεβρουαρίου 2022

Στο πλαίσιο της δράσης διοργάνωσης πεζοποριών, στην ευρύτερη περιοχή της Βοιωτίας, το Δίκτυο Βοιωτών και η ΠΟΑ (Πεζοπορική Ομάδα Αλιάρτου) «Ευφήμη» διοργανώνουν πεζοπορία ενημέρωσης, σχετικά με τις τρέχουσες εξελίξεις στο θέμα της εγκατάστασης ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών πανέλων στην περιοχή της Κοιλάδας των Μουσών, καθώς και στην ευρύτερη περιοχή του Ελικώνα, που πλήττεται ήδη με πάμπολλες εγκαταστάσεις, ενώ απειλείται άμεσα με νέες, ακόμα και στις ψηλότερες κορυφές του, κινδυνεύοντας έτσι να μετατραπεί από ορεινό σύμπλεγμα - βουνό σε βιομηχανική ζώνη.


Καλούμε τους πολίτες των Δήμων Αλιάρτου - Θεσπιέων και Θήβας και ολόκληρης της Βοιωτίας, επιτροπές, συλλόγους, σωματεία, τους αυτοδιοικητικούς και πολιτικούς παράγοντες να ενημερωθούν, να πάρουν θέση στο δημόσιο διάλογο, ν’ αναλάβουν ενεργό ρόλο και να αντιδράσουν, προτού καταστραφεί ανεπανόρθωτα ο φυσικός και πολιτιστικός πλούτος της περιοχής μας.

Η Φύση μάς χρειάζεται: 
να γίνουμε η φωνή όσων μας τροφοδοτούν με Ομορφιά και Ζωή.


Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό «παροξυσμό»
Πεζοπορική Ομάδα Αλιάρτου (ΠΟΑ) «Ευφήμη»


Πληροφορίες σχετικά με την πεζοπορία

Περιοχή: Κοιλάδα των Μουσών
Πορεία: κυκλική
Ώρες πεζοπορίας: 4 μαζί με στάσεις
Χιλιόμετρα: 10
Βαθμός Δυσκολίας: Α+
Χλμ.: 12

Σημείο Συνάντησης: 
Γήπεδο Άσκρης, 09.00 (στο σημείο συνάντησης μεταβαίνουμε με δικά μας μέσα)

Απαραίτητος εξοπλισμός
Σακίδιο πλάτης, προσωπικό φαρμακείο, μποτάκια ή πεζοπορικά παπούτσια, σνακ, νερό κι επιπλέον ρουχισμό (τον οποίο θα αφήσουμε στο σημείο συνάντησης).
Χαμόγελα και φωτογραφικές μηχανές.

Οι συμμετέχοντες/ουσες αναλαμβάνουν την ευθύνη της ατομικής τους ασφάλειας και αποδέχονται ανεπιφύλακτα ότι φέρουν όλη την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος με υπαιτιότητά τους.

19 Ιανουαρίου, 2022

Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας αρνείται την ενημέρωση!

... την ώρα που η επέλαση των κερδοσκόπων της ενέργειας συνεχίζεται επιθετικά.


Την ώρα που δεκάδες αδειοδοτήσεις αιολικών και φωτοβολταϊκών έργων συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς σε δημόσιες δασικές εκτάσεις, βουνά και παράκτιες περιοχές, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας όχι μόνο δεν κάνει τίποτε για να βάλει ένα φρένο, αλλά εμποδίζει ακόμη και την ενημέρωση φορέων και πολιτών.

Ως Δίκτυο Βοιωτών, διαπιστώνοντας ότι πλήθος έργων τεμαχίζονται ώστε να βρίσκονται κάτω από το όριο των 10 MW και να αδειοδοτούνται περιβαλλοντικά με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς ΜΠΕ και χωρίς καμία ενημέρωση και δημόσια διαβούλευση -ακόμη και θηριώδη έργα με ανεμογεννήτριες ύψους 200 και 223 μέτρων στην καρδιά του Ελικώνα-, ζητήσαμε εγγράφως να ενημερωθούμε από την Περιφέρεια Στερεάς και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς για το ποια από αυτά τα έργα ακολουθούν αυτή τη διαδικασία αδειοδότησης. Στο αίτημα αυτό, η μεν Αποκεντρωμένη απάντησε άμεσα -αν και όχι πλήρως- για έργα αρμοδιότητάς της, η δε Περιφέρεια κωλυσιεργεί απαράδεκτα μέχρι σήμερα. Είτε παραπέμποντάς μας αρχικά στη Διαύγεια (όπου, ως γνωστόν, αναρτώνται οι αποφάσεις, δηλαδή κατόπιν εορτής), είτε -αφού επανήλθαμε- ζητώντας να αποδείξουμε το έννομο δικαίωμά μας στην ενημέρωση και παραπέμποντας το θέμα στη Νομική της Υπηρεσία!

Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση είναι ενδεικτική του τρόπου με τον οποίο αιρετοί και υψηλά ιστάμενοι υπηρεσιακοί παράγοντες αντιλαμβάνονται το ρόλο τους, ο οποίος θα έπρεπε να είναι η περιφρούρηση του δημοσίου συμφέροντος, η προστασία της δημόσιας γης και του περιβάλλοντος και όχι η άνευ όρων και ορίων υπεράσπιση των ιδιωτικών συμφερόντων. Προκαλεί θλίψη και οργή το γεγονός μια αποκεντρωμένη κρατική υπηρεσία να απαντά, ενώ η υπηρεσία της αιρετής δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης να αρνείται. Ακόμη περισσότερο όταν αυτή η υπηρεσία, δηλαδή η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Στερεάς, επί σειρά ετών εκδίδει θετικές γνωμοδοτήσεις μέσω του Διευθυντή της, αντιγράφοντας ατόφια τα επιχειρήματα των μελετών των ενεργειακών έργων, που υποβάλλονται από τους επενδυτές. Με τέτοιες πρακτικές, μόνο σαν εμπαιγμό μπορούμε να χαρακτηρίσουμε το γεγονός ότι τα αιρετά όργανα -σε κάποιες περιπτώσεις- γνωμοδοτούν αρνητικά, όταν οι δικές τους υπηρεσίες γνωμοδοτούν θετικά, αρνούμενες ακόμη και την παροχή στοιχείων.

18 Δεκεμβρίου, 2021

Δελτίο τύπου - Παγκόσμια Ημέρα Βουνού

Η 11η Δεκέμβρη, παγκόσμια ημέρα βουνού, βρήκε σε κάθε βουνό της Ελλάδας κόσμο από συλλογικότητες που αγωνίζονται για τα ενεργειακά και περιβαλλοντικά θέματα και ορειβατικούς συλλόγους, να βροντοφωνάζουν ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΒΟΥΝΑ ΧΩΡΙΣ ΑΙΟΛΙΚΑ. Από αυτές τις δράσεις δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι Βοιωτοί μιας και ο νομός μας βρίσκεται στο στόχαστρο των επιχειρηματιών της ενέργειας εδώ και πολλά χρόνια. Αυτή την φορά διαλέξαμε να περπατήσουμε στην περιοχή Σταμάλιο, Τράχηλο και Τσάρουλα Χωστίων που απειλείται από τα επενδυτικά σχέδια για εγκατάσταση 19 ανεμογεννητριών.


Στην πεζοπορία συμμετείχαν συναγωνιστές από διάφορα σημεία της Βοιωτίας αλλά και από την Αθήνα. Συγκεντρωθήκαμε στο εκκλησάκι του Αγίου Μάμμα και μετά από ενημέρωση, περπατήσαμε και διαπιστώσαμε με τα ίδια μας τα μάτια όχι μόνο πόσο γραφική και όμορφη είναι ακόμα αυτή η περιοχή, αλλά και πόσες βίαιες επεμβάσεις στο περιβάλλον έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια πέρα από τον τομέα της ενέργειας (ανεμογεννήτριες - φωτοβολταϊκά) και από τις υπόλοιπες επιχειρηματικές δραστηριότητες (εργοστάσια, λατομεία, ιχθυοκαλλιέργειες).



Συναντηθήκαμε και συζητήσαμε με κτηνοτρόφους που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, καθώς οι αιολικές εγκαταστάσεις θα αποτελέσουν μεγάλο πλήγμα στην επαγγελματική τους δραστηριότητα. Μπορεί οι έντονες αντιδράσεις των κατοίκων να έχουν φέρει μια αναδίπλωση από μεριάς επιχειρηματιών, μιας και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της εταιρείας έχει αποσυρθεί προς το παρόν, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως εφησυχάζουμε. Θα περπατάμε και θα υπερασπιζόμαστε κάθε σπιθαμή του τόπου μας.

ΟΥΤΕ ΠΑΛΙΟΒΟΥΝΑ, ΟΥΤΕ ΤΣΑΡΟΥΛΑ
ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΒΟΥΝΑ ΧΩΡΙΣ ΑΙΟΛΙΚΑ

Επιτροπή Πολτιτών Χωστίων – Σαραντίου
Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό παροξυσμό








08 Νοεμβρίου, 2021

Παρέμβαση συλλογικοτήτων Βοιωτίας στη διαβούλευση της ΜΠΕ της Παλιοβούνας

Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί της ΜΠΕ του έργου κατασκευής αιολικής εγκατάστασης ισχύος 23,4 ΜW, στην ψηλότερη κορυφή του Ελικώνα, την Παλιοβούνα, κατατέθηκε αναλυτική παρέμβαση από τις συλλογικότητες
ΔΙΚΤΥΟ ΒΟΙΩΤΩΝ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ «ΠΑΡΟΞΥΣΜΟ»
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΧΩΣΤΙΩΝ - ΣΑΡΑΝΤΙΟΥ
«Η ΣΦΗΝΑ» ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ


Το κείμενο είναι αναρτημένο στη διεύθυνση:
και ξεκινά με τη διαπίστωση ότι: «Η υπό διαβούλευση ΜΠΕ χαρακτηρίζεται από σοβαρότατες παραλείψεις, από ανεπάρκειες και πλημμέλειες στην παρουσίαση των δεδομένων και από ανυπόστατους ισχυρισμούς -στο τεχνικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό πεδίο-, που μας οδηγούν στην πρόταση για την καθολική απόρριψή της και, γενικότερα, για την οριστική ακύρωση κάθε προσπάθειας υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου.». Ακολουθεί μια αναλυτική κριτική στους πιο βασικούς ισχυρισμούς της ΜΠΕ, που αποτυπώνεται σε 12 ξεχωριστές ενότητες.

Σημειώνουμε την αρνητική γνωμοδότηση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Λιβαδειάς, σε μια συνεδρίαση στην οποία φάνηκε η καθαρά διεκπεραιωτική διάθεση της πλειοψηφίας των μελών του, χωρίς τη θέληση για οποιαδήποτε άλλη αντίδραση, σαν να ήθελαν να ξεμπερδεύουν μια ώρα αρχύτερα με τη πιο ακραία από τις αιολικές εγκαταστάσεις στα όρια του Δήμου και στον Ελικώνα. Αναμένουμε την αντίστοιχη γνωμοδότηση της επιτροπής περιβάλλοντος της Περιφέρειας Στερεάς και, φυσικά, την απόφαση της αδειοδοτούσας αρχής, της Διεύθυνσης περιβάλλοντος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας - Στερεάς.

11 Οκτωβρίου, 2021

Να μη γίνει η Παλιοβούνα το νέο θύμα της «πράσινης» ανάπτυξης

Με αφορμή τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης νέας αιολικής εγκατάστασης στην κορυφή του Ελικώνα, στην Παλιοβούνα, που βρίσκεται σε εξέλιξη, το Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό «παροξυσμό», δίνει στη δημοσιότητα την παρακάτω ανακοίνωση.

Ταυτόχρονα, καλεί σε ανοιχτή σύσκεψη, με σκοπό την ενημέρωση, την ανταλλαγή απόψεων και την οργάνωση των δράσεων, τους φορείς, συλλογικότητες και πολίτες της Βοιωτίας την Κυριακή 17/10, στις 11:00, στην Αλίαρτο, στην αίθουσα του συνεδριακού κέντρου.


ΝΑ ΜΗ ΓΙΝΕΙ Η ΠΑΛΙΟΒΟΥΝΑ 
ΤΟ ΝΕΟ «ΘΥΜΑ» ΤΗΣ «ΠΡΑΣΙΝΗΣ» ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΣΚΕΨΗ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΩΝ,
ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 17/10, ΣΤΙΣ 11:00, ΣΤΗΝ ΑΛΙΑΡΤΟ

Δεν είναι μυστικό: εδώ και πολλά χρόνια, η αιολική βιομηχανία έχει βάλει «στο μάτι» την Παλιοβούνα, την ψηλότερη κορυφή του Ελικώνα, με υψόμετρο 1.750 μέτρα. Η πρώτη προσπάθεια, που ξεκίνησε το 2002 (4 ανεμογεννήτριες των 3 MW, στη θέση «Τούμπα»), εκαταλείφθηκε μερικά χρόνια αργότερα, προκειμένου να μη διογκωθούν περισσότερο οι αντιδράσεις των κατοίκων και να μην μπουν σε κίνδυνο τα άλλα έργα, της ίδιας εταιρείας, στην περιοχή («Περδικοβούνι», «Καλύβα»). Την ίδια τύχη είχε και άλλο ένα έργο στην περιοχή της Αρβανίτσας («Κακιά Ράχη»).

Οι πρώτες αυτές επιτυχίες δεν είχαν συνέχεια, καθώς τα επόμενα χρόνια -και μέχρι σήμερα- γενικεύτηκε η επίθεση των κερδοσκόπων του τομέα της ενέργειας, που έχει οδηγήσει στη σταδιακή λεηλασία του Ελικώνα. Βήμα το βήμα, σπιθαμή προς σπιθαμή, όλα τα υψώματα και οι κορυφές μετατρέπονται σε ιδιότυπα βιομηχανικά τοπία, για να «φιλοξενήσουν» άπειρες γιγαντιαίες ανεμογεννήτριες, πλέον και τεράστιες φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις. Ήταν αναμενόμενο, ότι κάποια στιγμή, θα έρχονταν ξανά η σειρά της Παλιοβούνας, όπου σχεδιάζεται η εγκατάσταση έξι (6) νέων ανεμογεννητριών, ισχύος 3,9 MW η καθεμία (με ύψος πυλώνα 84 μέτρα και διάμετρο φτερωτής 131 μέτρα, δηλαδή συνολικού ύψους 150 μέτρων). Αφού πρώτα έχει ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης πάμπολλων -περίπου 15- άλλων αιολικών εγκαταστάσεων, γύρω από την Παλιοβούνα.

17 Αυγούστου, 2021

Συντονιστείτε με τις διαθέσεις των πολιτών

Επιστολή συλλογικοτήτων στο δημοτικό συμβούλιο Λιβαδειάς

Να επανεξετάσει τη στάση του και να συντονιστεί με τις διαθέσεις των πολιτών, στον αγώνα για την αποτροπή κάθε νέας ενεργειακής δραστηριότητας «βιομηχανικού» τύπου στη Βοιωτία, καλούν το δημοτικό συμβούλιο Λιβαδειάς οι συλλογικότητες Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στο ενεργειακό «παροξυσμό», Επιτροπή αγώνα κατοίκων Κυριακίου, Επιτροπή κατοίκων Αγίας Άννας και Επιτροπή πολιτών Χωστίων - Σαραντίου.


Οι παραπάνω συλλογικότητες θεωρών ότι ΤΩΡΑ είναι αναγκαία αυτή η «στροφή», καθώς συνεχίζεται αδιάλειπτα ο καταιγισμός των αδειοδοτήσεων, από τις οποίες -το τελευταίο διάστημα- ξεχωρίζουν οι άδειες εγκατάστασης για αιολικό έργο στη "Λάκκα" Κυριακίου (30/7/2021) και για φωτοβολταϊκό έργο στη "Λούτσα" Δαύλειας (2/6/2021), καθώς και η απόφαση εγκατάστασης ανεμολογικού ιστού στην ψηλότερη κορυφή του Ελικώνα, την Παλιοβούνα (15/7/2021).

Στο μήνυμα, που συνοδεύει την επιστολή, οι συλλογικότητες επισημαίνουν για πολλοστή φορά την ανάγκη το δημοτικό συμβούλιο Λιβαδειάς να διαμορφώσει συγκεκριμένη θέση, που θα αποτυπωθεί σε επίσημη απόφασή του, για το πως τοποθετείται απέναντι στη λαίλαπα των ενεργειακών δραστηριοτήτων, που μαστίζουν την περιοχή του δήμου Λιβαδειάς και την ευρύτερη περιοχή της Βοιωτίας. Θεωρούν τελείως αφύσικο ότι δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο ως τώρα, παρά τη δημόσια αναγνώριση ότι η κατάσταση έχει γίνει ανεξέλεγκτη.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:


Λιβαδειά, 17.8.2021

Προς
τον κ. δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Λιβαδειάς

Εδώ και πάνω από δύο χρόνια έχει γίνει σαφής η πρόθεση της ολοκληρωτικής «κατάληψης» του κεντρικού ορεινού όγκου του Ελικώνα, από πλήθος αιολικών εγκαταστάσεων βιομηχανικού τύπου, ακόμη και της ψηλότερης κορυφής της Παλιοβούνας, με υψόμετρο 1.750 μέτρα. Οι συνεχείς προειδοποιήσεις και διαμαρτυρίες μας δε στάθηκαν ικανές να πείσουν τοn κ. Δήμαρχο και την πλειοψηφία του Δημοτικού συμβουλίου Λιβαδειάς να αναλάβουν δυναμικές πρωτοβουλίες, με σκοπό την αποτροπή των συγκεκριμένων έργων. Περιορίστηκαν σε έναν παθητικό ρόλο ρητορικών διαμαρτυριών και μόνο όταν η πίεση των πολιτών και των φορέων τους γίνονταν ασφυκτική.

14 Αυγούστου, 2021

Αναβάλλεται το camping στην Αρβανίτσα, εντείνεται ο αγώνας κατά των βιομηχανικού τύπου έργων ΑΠΕ

Λόγω των πρόσφατων πυρκαγιών που κατέκαψαν και κατακαίουν ακόμη τα πολύτιμα δάση της χώρας, αναβάλλεται το προγραμματισμένο τριήμερο ελεύθερο camping, που επρόκειτο να γίνει  20-22 Αυγούστου, στην Αρβανίτσα, με θέμα «Ο άνθρωπος και η φύση στη μέγγενη του ενεργειακού παροξυσμού». Κάποιες από τις εκδηλώσεις που είχαν προγραμματιστεί, θα πραγματοποιηθούν σε χωριά της περιοχής και θα ανακοινωθούν ξεχωριστά.


Με αφορμή την τεράστια οικολογική καταστροφή που υπέστη η χώρα, είναι επιτακτική ανάγκη να γίνει ένας μαζικός, παλλαϊκός αγώνας, με σκοπό:

·       Να μην τοποθετηθεί ούτε μία ανεμογεννήτρια στις δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις. Η επέμβαση με βαριά μηχανήματα, οι εκσκαφές, η θεμελίωση με χιλιάδες τόνους μπετόν στις βουνοκορφές, οι υποσταθμοί και τα δίκτυα μεταφοράς θα επιτείνουν φαινόμενα διαβρώσεων και αποσαθρώσεων στα απογυμνωμένα βουνά και θα καθυστερήσουν την αναδημιουργία του δάσους, με όλους τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται. Η αγανάκτηση για τον πύρινο όλεθρο πρέπει να γίνει αγώνας για να αποτραπούν οι σχεδιαζόμενες εγκαταστάσεις.

·       Να προστατευθούν τα εναπομείναντα δάση και οι δασικές εκτάσεις από τη λαίλαπα των αιολικών των φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων, που αδειοδοτούνται αθρόα και νόμιμα μέσα σε αυτές, τις καταλαμβάνουν, τις κατακερματίζουν, τις αποψιλώνουν από βλάστηση, έχουν επιπτώσεις στα ζώα, τα πουλιά και τα έντομα και δημιουργούν ένα διαρκή κίνδυνο πυρκαγιάς λόγω των έργων παραγωγής και των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Δεν μπορούμε παρά να σχολιάσουμε ως αβάσιμη και καταγέλαστη την επιχειρηματολογία της γνωστής και μη εξαιρετέας ΕΛΕΤΑΕΝ (Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας), που αποτελεί τον εκπρόσωπο τύπου του λόμπι των ενεργειακών ομίλων, ότι δήθεν τα δάση ωφελούνται από τις βαριές βιομηχανικού τύπου εγκαταστάσεις, που κατ’ ευφημισμό ονομάζουν αιολικά «πάρκα».

Καλούμε όλους όσοι αγωνίζονται στα μέτωπα κατά του ενεργειακού «παροξυσμού», αλλά και όσους με αφορμή την πρόσφατη καταστροφή είναι αποφασισμένοι να επιβάλλουν την προστασία και την αναγέννηση των δασών, να αναλάβουν πρωτοβουλίες, να πλαισιώσουν τους αγώνες, να στηρίξουν κάθε προσπάθεια συντονισμού των αγώνων.

Ως Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό «παροξυσμό», συνεχίζουμε και εντείνουμε τις δικές μας προσπάθειες στον πολύπαθο τόπο μας, που μετατρέπεται σε εργοτάξιο εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας και καλούμε όλους και όλες να πάρουν μέρος.


ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΜΕ ΤΑ ΔΑΣΗ ΤΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
ΝΑ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΠΟΥ ΚΑΗΚΑΝ
ΚΑΜΙΑ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΑ ΣΕ ΔΑΣΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΑΔΑΣΩΤΕΑ ΕΚΤΑΣΗ

14/8/2021


ΔΙΚΤΥΟ ΒΟΙΩΤΩΝ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ «ΠΑΡΟΞΥΣΜΟ»
viotia-sos.blogspot.com - viotiasos@gmail.com - f/b: Δίκτυο Βοιωτών

23 Ιουλίου, 2021

Ελεύθερο κάμπινγκ στον Ελικώνα: Αρβανίτσα, 20-22 Αυγούστου 2021

ΚΑΛΕΣΜΑ

Ο άνθρωπος και η φύση στη «μέγγενη» του ενεργειακού παροξυσμού


Το Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό «παροξυσμό» σας προσκαλεί να συμμετάσχετε στο ελεύθερο κάμπινγκ που διοργανώνει στον Ελικώνα και συγκεκριμένα στην περιοχή της Αρβανίτσας, το τριήμερο 20-22 Αυγούστου 2021.

Το περιεχόμενο του camping θα κινηθεί σε δυο βασικούς άξονες:
· Αφενός, τις εξελίξεις στον ενεργειακό τομέα, τα κοινωνικά - περιβαλλοντικά ζητήματα που προκύπτουν από την αδιάκοπη εγκατάσταση βιομηχανικού τύπου ΑΠΕ στους ορεινούς όγκους όλης της χώρας, σε συνδυασμό με τα τοπικά κινήματα και τις αντιστάσεις τους.
· Αφετέρου, τη σχέση μας με το βουνό και τη φύση γενικότερα.

Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρξουν θεματικές συζητήσεις, παρουσιάσεις, προβολές, εργαστήρια και, φυσικά, πεζοπορίες. Περισσότερες πληροφορίες θα δοθούν στην πορεία.

Το κάλεσμα απευθύνεται σε όλες τις συλλογικότητες, που δραστηριοποιούνται στα ενεργειακά/περιβαλλοντικά ζητήματα σε κάθε γωνιά της χώρας και ιδιαίτερα στις συλλογικότητες της Στερεάς Ελλάδας, μιας περιοχής που σηκώνει εξαιρετικά δυσανάλογο βάρος στον τομέα των ενεργειακών δραστηριοτήτων, με σκοπό τον ουσιαστικό συντονισμό της δράσης τους.

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής, απευθύνεστε:
- στην ηλεκτρονική διεύθυνση viotiasos@gmail.com
- στα τηλέφωνα 6948882131 – 6987230265

08 Απριλίου, 2021

Συγχρονισμό με τις διαθέσεις των πολιτών περιμένουν οι πολίτες από την τοπική αυτοδιοίκηση

Η ένταση των ενεργειακών δραστηριοτήτων στη Βοιωτία, σε συνδυασμό με τις -συνεχώς διευρυνόμενες- αντιστάσεις των τοπικών κοινωνιών έχουν προκαλέσει το γενικό ενδιαφέρον και έναν ενδιαφέροντα και ζωηρό δημόσιο διάλογο. Από τα πράγματα ανοίγει ξανά η συζήτηση για το πώς μπορούμε να σταματήσουμε αυτήν την «επέλαση» και για το αν και με ποιες προϋποθέσεις η τοπική αυτοδιοίκηση θα σταθεί αρωγός στον αγώνα των τοπικών κοινωνιών και θα συμβάλλει σ’ αυτόν, με έργα και όχι με λόγια.


Η διαδικτυακή συζήτηση του Δικτύου Βοιωτών με τους αιρετούς του νομού στις 28/1/2021, η επιστολή του περιφερειάρχη κ. Σπανού στον υπουργό περιβάλλοντος κ. Σκρέκα, η έκτακτη συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Λιβαδειάς στις 17/3/2021, η ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Λιβαδειάς στις 24/3/2021 (μετά από σχετικό αίτημα τεσσάρων συλλογικοτήτων και 100 πολιτών), καθώς και η συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Στερεάς στις 30/3/2021 έδωσαν αρκετά ερεθίσματα για μια συνολική αποτίμηση του ρόλου της τοπικής και της περιφερειακής αυτοδιοίκησης -γενικά και ειδικά σε αυτήν την περίοδο-, που αντί να «διασκεδάσουν» υπαρκτές ανησυχίες τις ενίσχυσαν περισσότερο.

Στη σχετική ανακοίνωση που δημοσιοποιεί το Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό «παροξυσμό» καταγράφονται οι βασικότερες επισημάνσεις, που τεκμηριώνουν αυτήν την εκτίμηση και αφορούν τη συλλογική εικόνα των αυτοδιοικητικών οργάνων, χωρίς να υπεισέρχεται σε αναλυτικό σχολιασμό των επιμέρους τοποθετήσεων βουλευτών, παρατάξεων και δημοτικών συμβούλων.

Το κείμενο της ανακοίνωσης ακολουθεί. Μπορείτε, επίσης να το κατεβάσετε από τη διεύθυνση:
https://drive.google.com/file/d/1tvcUhpXXqWfOFKAt9MllxkRnox2RSWY0/view?usp=sharing

Σημείωση:
Από τα μέλη του Δικτύου Βοιωτών, ο Σύλλογος Ελικωνίων επαρχίας Λιβαδειάς δε συμφώνησε με το περιεχόμενο της ανακοίνωσης και δεν την υποστηρίζει.

28 Μαρτίου, 2021

Εφτά εικόνες, εφτά χιλιάδες λέξεις

Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Λιβαδειάς, την Τετάρτη 24/3, το Δίκτυο Βοιωτών προσπάθησε να δώσει μια συνοπτική εικόνα της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στο νομό και στον Ελικώνα -σαν αποτέλεσμα της βίαιης επεμβατικής δραστηριότητας της βιομηχανίας της ενέργειας, με τις βιομηχανικού τύπου αιολικές και φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις, αλλά και την πληθώρα των μονάδων φυσικού αερίου- μέσα από τις παρακάτω εφτά διαφάνειες.


Η συνολική εικόνα αιολικών και φ/β εγκαταστάσεων στο νομό



Η εικόνα στο νότιο τμήμα του νομού, όπου έχουν αρχίσει να ξεφυτρώνουν 
και τα θηριώδη φ/β σε δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις 
 (επιφάνειες με μπλε και κόκκινο χρώμα)



Τα φωτοβολταϊκά σε Μαυρονέρι – Δαύλεια και στον Προφήτη Ηλία



Τα φωτοβολταϊκά μεταξύ Δαύλειας και Λιβαδειάς



Αιολικά και φωτοβολταϊκά στην περιοχή της Παλιοβούνας και στα χειμαδιά



Οι αιολικές εγκαταστάσεις «πνίγουν» την Παλιοβούνα



Οι αιολικές εγκαταστάσεις στον κεντρικό Ελικώνα, που έχουν περιβαλλοντική αδειοδότηση και προετοιμάζονται να πάρουν άδεια εγκατάστασης για να ξεκινήσουν έργα, ίσως και μέχρι το ερχόμενο καλοκαίρι 
(με τα κόκκινα βέλη, από αριστερά προς τα δεξιά: 
Τσίβερι, Μεγάλη Λούτσα, Καραμούντζι, Κορφούλα, Κορφή, Ζαγαράς)

04 Φεβρουαρίου, 2021

Συμπεράσματα από τη διαδικτυακή συζήτηση με τους αιρετούς για την ενεργειακή φρενίτιδα στη Βοιωτία

Η διαδικτυακή συζήτηση, που οργάνωσε το Δίκτυο Βοιωτών την Πέμπτη 28/1/2021, με τους αιρετούς της Βοιωτίας και αντικείμενο τις ενεργειακές δραστηριότητες και τις επιπτώσεις τους, προκάλεσε αρκετό ενδιαφέρον και ήταν αφορμή για την εκδήλωση νέων προβληματισμών. Το Δίκτυο Βοιωτών προχώρησε σε μια συνολική αποτίμηση του περιεχομένου της σχετικής συζήτησης, τα βασικά συμπεράσματα της οποίας αποτυπώθηκαν στην παρακάτω ανακοίνωση.

Η μεγάλη ανησυχία των πολιτών της Βοιωτίας για την ανεξέλεγκτη εγκατάσταση ενεργειακών μονάδων, αποτυπώθηκε στην εκδήλωση- συζήτηση με τους αιρετούς την Πέμπτη 28/1. Πάνω από 250 άτομα παρακολούθησαν την 3ωρη συζήτηση, ενώ γύρω στα χίλια άτομα έχουν ήδη δει το βίντεο της εκδήλωσης. Η επίγνωση αυτής της αναστάτωσης που επικρατεί το τελευταίο διάστημα στις τοπικές κοινωνίες, αποτυπώθηκε και στο γεγονός ότι πολλοί αιρετοί ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Δικτύου. Ανταποκρίθηκαν σχεδόν όλοι οι Δήμαρχοι του νομού, με την εξαίρεση της Δημάρχου Ορχομενού, τέσσερις από τους 11 περιφερειακούς συμβούλους και μια από τους 3 βουλευτές. Ο Δήμαρχος Λεβαδέων εκπροσωπήθηκε μέσω του Γ.Γ. του Δήμου, λόγω ξαφνικού προσωπικού προβλήματος.

Μια πρώτη παρατήρηση αφορά το γεγονός ότι τόσο ο κυβερνητικός βουλευτής όσο και η αντιπεριφερειάρχης Βοιωτίας και οι σύμβουλοι της περιφερειακής πλειοψηφίας, απέφυγαν να συμμετάσχουν και να συζητήσουν για τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε κυβερνητικό και σε περιφερειακό επίπεδο.

Μια δεύτερη γενική παρατήρηση αφορά το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες ερωτήσεις που τέθηκαν από μέλη του Δικτύου και εκπροσώπους δέκα συλλόγων και ομάδων, στο μεγαλύτερό τους μέρος έμειναν αναπάντητες. Οι περισσότεροι Δήμαρχοι στάθηκαν στο γεγονός ότι οι Δήμοι έχουν μόνο γνωμοδοτικές αρμοδιότητες, ενώ σχεδόν όλοι οι αιρετοί, δικαιολόγησαν την θετική ή την -πολύ πιο σπάνια- αρνητική στάση τους, στην εναρμόνιση με τη στάση των τοπικών κοινωνιών.

Παρότι, λοιπόν, η εξέλιξη της συζήτησης ήταν λίγο - πολύ αναμενόμενη, ωστόσο συνολικά κρίνουμε ότι υπήρξαν κάποιες ωφέλειες και κάποια πρώτα συμπεράσματα. Για τους πολίτες της Βοιωτίας, ήταν μια ευκαιρία να ακούσουν τους αιρετούς να τοποθετούνται ταυτόχρονα για μια κατάσταση που εξελίσσεται εδώ και χρόνια και έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα. Η παρουσία των Δημάρχων, δείχνει ότι είναι αυτοί που νοιώθουν τη μεγαλύτερη πίεση ενώ η απουσία των κυβερνητικών αιρετών στη Βουλή και την Περιφέρεια, δεν προοιωνίζει παρεμβάσεις για την ανακοπή της εξελισσόμενης επέλασης. Παράλληλα οι δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν από αρκετούς αιρετούς Δημάρχους, Περιφερειακούς Συμβούλους και Βουλευτή, είναι καινοφανείς και καλοδεχούμενες. 

Θα είμαστε εδώ, μαζί με όλους τους πολίτες της Βοιωτίας, για να τις θυμίζουμε κάθε φορά που οι εξελίξεις θα απαιτούν την ενεργοποίηση και την ανάληψη πρωτοβουλιών από τους αιρετούς. Μακριά από κομματικές ταμπέλες και σκοπιμότητες, μακριά από μικροπολιτική εκμετάλλευση από οποιαδήποτε κατεύθυνση. Χωρίς να περιμένουμε άνωθεν λύσεις και θαύματα, επιχειρώντας με όσα μέσα διαθέτουμε να ενημερώσουμε τις τοπικές κοινωνίες, πιστεύοντας ότι οι λύσεις επιβάλλονται από κοινότητες ανθρώπων που αγωνίζονται για τους τόπους τους, για τη ζωή, για το παρόν και το μέλλον.

Για όσους/ες ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν όλη τη συζήτηση, τους παραπέμπουμε στο σχετικό βίντεο: https://youtu.be/cC367VvvQhY

Εμείς θα σταθούμε περισσότερο στα ακόλουθα:

29 Ιανουαρίου, 2021

Μια συζήτηση με τους αιρετούς … που «σηκώνει» συζήτηση

Πραγματοποιήθηκε, την Πέμπτη 28/1, η διαδικτυακή συζήτηση φορέων και συλλογικοτήτων της Βοιωτίας με τους αιρετούς του νομού, που οργάνωσε το Δίκτυο Βοιωτών. Από τη μια μεριά, μεγάλη η συμμετοχή και πολύωρη η συζήτηση. Από την άλλη, εμφανής η δυσκολία (ή η απροθυμία) του μεγαλύτερου μέρους των αιρετών να απαντήσουν στα πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα που τους τέθηκαν. Μένουμε, για την  ώρα, σε αυτήν τη γενική διαπίστωση, καθώς τις επόμενες μέρες θα έχουμε πολύ πιο επισταμένη αξιολόγηση της όλης πρωτοβουλίας από το Δίκτυο Βοιωτών. Εννοείται πως είναι ευπρόσδεκτο και κάθε άλλο σχόλιο, απ’ όσους/ες παρακολούθησαν τη συζήτηση ή θα παρακολουθήσουν το σχετικό βίντεο.

Παραθέτουμε στη συνέχεια το κείμενο της παρέμβασης του Δικτύου, με το οποίο άνοιξε η συζήτηση.

Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό «παροξυσμό»
Διαδικτυακή συζήτηση με τους αιρετούς της Βοιωτίας (28/1/2021)
Εισαγωγική παρέμβαση

Σχεδόν 15 χρόνια συμπληρώθηκαν, από τότε που αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε ότι η Βοιωτία μετατρέπεται σε νέο ενεργειακό κέντρο της χώρας. Όταν οι κάτοικοι της Αγίας Άννας Ελικώνα έβλεπαν κατάπληκτοι τεράστιες ανεμογεννήτριες να φυτεύονται δίπλα στο χωριό, μέσα στο παρθένο μέχρι τότε ορεινό τοπίο. Από τότε κύλισε νερό στο αυλάκι. Επί αρκετά χρόνια υπήρξαν πολλές κινητοποιήσεις σε διάφορα μέρη της Βοιωτίας, υπήρξε η Συμπαράταξη Βοιωτών που ανέδειξε το σύνολο του προβλήματος, υπήρξαν αγώνες που δικαιώθηκαν και έργα που ματαιώθηκαν, όπως η μονάδα λιθάνθρακα του Μυτιληναίου στην Αντίκυρα, η μονάδα φυσικού αερίου του Κοπελούζου -που προσπάθησε να την εγκαταστήσει πρώτα στη Χαιρώνεια και μετά στον Αλίαρτο-, οι αιολικές εγκαταστάσεις στην Παλιοβούνα και στην Αρβανίτσα και η ακύρωση από το ΣτΕ του αιολικού έργου στη Μεγάλη Λούτσα.

26 Ιανουαρίου, 2021

Την Πέμπτη 28/1, η διαδικτυακή συζήτηση με τους αιρετούς της Βοιωτίας

Το Δίκτυο Βοιωτών κόντρα στον ενεργειακό «παροξυσμό» ενημερώνει ότι την Πέμπτη 28/1/2021, στις 18:00, θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακή συζήτηση μεταξύ φορέων και συλλογικοτήτων και αιρετών του νομού Βοιωτίας, με θέμα «οι πολίτες ρωτούν, οι αιρετοί απαντούν», με αποκλειστικό αντικείμενο τις ενεργειακές δραστηριότητες και τις επιπτώσεις τους, τόσο στο φυσικό, όσο και στο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον της περιοχής μας. 

Η συζήτηση θα μεταδοθεί διαδικτυακά, στο κανάλι του Δικτύου Βοιωτών στο youtube: 


Την πρόσκληση έχουν αποδεχθεί, μέχρι στιγμής: οι βουλευτές κ. Γ. Πούλου Γ. και κ. Γ. Μουλκιώτης., οι δήμαρχοι Αλιάρτου - Θεσπιέων κ. Γ. Ντασιώτης Γ., Θήβας κ. Γ. Αναστασίου, Λιβαδειάς κ. Ι. Ταγκαλέγκας, Τανάγρας κ. Β. Περγαλιάς και οι περιφερειακοί σύμβουλοι κ. Λ. Καραβασίλη, κ. Β. Κατσιμίχα – Κοροπούλη, κ. Γ. Μελισσάρης, κ. Κ. Μπακομήτρος, κ. Κ. Σωτηρόπουλος.

21 Ιανουαρίου, 2021

Εκτός ελέγχου οι νέες ενεργειακές εγκαταστάσεις στη Βοιωτία

Συνεχίζεται με ολοένα και πιο αυξημένο ρυθμό η ενεργειακή «φρενίτιδα» στη Βοιωτία. Τρία νέα αιολικά στον Ελικώνα, στα όρια των Δήμων Αλιάρτου - Θεσπιών και Θηβαίων μέσα σε δάση, δημόσιες δασικές και αναδασωτέες περιοχές και μια μεγάλη εγκατάσταση φωτοβολταϊκών (170 στρέμματα, 30 χιλιάδες ΦΒ πάνελ) σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας κοντά στην Υλίκη, εισάγονται με θετική εισήγηση στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Στερεάς. Ταυτόχρονα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ανακοίνωσε το νέο πακέτο αιτήσεων αδειοδότησης έργων ΑΠΕ, κάνοντας να φαντάζει ακόμη πιο εφιαλτικό το μέλλον της Βοιωτίας, που ήδη επιβαρύνεται με δυσανάλογο φορτίο εγκατεστημένων ή εγκεκριμένων προς εγκατάσταση μονάδων. 


Στο νέο πακέτο οι αιτήσεις για τη Βοιωτία αφορούν 152 νέες μονάδες ΑΠΕ, με συνολική ισχύ 2.213,31 MW, το 54% της οποίας αφορά πολύ μεγάλα φωτοβολταικά. Ας σημειωθεί ότι πανελλαδικά, υποβλήθηκαν 1.864 αιτήσεις, με τη συνολική αιτούμενη ισχύ να ανέρχεται στο εξωπραγματικό μέγεθος των 45,55 GW, όταν η ετήσια αιχμή ζήτησης δεν ξεπερνά τα 9 GW. Όλα αυτά συνθέτουν ένα μοντέλο ανάπτυξης έργων ΑΠΕ περιβαλλοντοκτόνο, ακριβό και αναποτελεσματικό.  

Το τοπίο, η ταυτότητα, το περιβάλλον και η παραγωγική φυσιογνωμία της Βοιωτίας, αλλάζει βίαια, με αποκλειστικό κριτήριο την κερδοσκοπία μεγάλων εταιρειών, χωρίς κανένα οικολογικό όφελος, χωρίς κανένα όφελος για τις τοπικές κοινωνίες. Ως πότε θα παρακολουθούμε άπρακτοι την υφαρπαγή όλων των δημόσιων εκτάσεων της περιοχής μας και την υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων; Ως πότε θα παρακολουθούμε άπρακτοι τη μετατροπή των βουνών, των βοσκοτόπων, των ακτών και των κάμπων σε εργοτάξια και σε βιομηχανικά τοπία; 

Το Δίκτυο Βοιωτών συνεχίζει την προσπάθεια ενημέρωσης των πολιτών, αποκαλύπτοντας το τι κρύβεται πίσω από τα μεγάλα ψέματα, με τα οποία προσπαθούν να κρύψουν τα αδιανόητα που συμβαίνουν. Για το σκοπό αυτό, υπάρχει ενημερωτικό υλικό -έντυπο και ηλεκτρονικό- ενώ προγραμματίζουμε και διαδικτυακή συζήτηση με τους αιρετούς του νομού, την Πέμπτη 28/1/2011, στις 6 το απόγευμα, που θα μεταδοθεί ζωντανά. 

Είναι πιο επιτακτικό από ποτέ να σταματήσουμε την καταστροφή που εξελίσσεται και να απαιτήσουμε να μην υπάρξει καμία νέα ενεργειακή εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας στη Βοιωτία. 

Καλούμε όλο το βοιωτικό λαό να δώσουμε από κοινού αυτήν τη μάχη.  

21.1.2021 

ΔΙΚΤΥΟ ΒΟΙΩΤΩΝ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ "ΠΑΡΟΞΥΣΜΟ" 
viotia-sos.blogspot.com - viotiasos@gmail.com 
f/b: Δίκτυο Βοιωτών